04 Δεκ 2009

Η μεγαλύτερη και σπανιότερη έκρηξη σούπερ-νόβα


Την έκρηξη ενός άστρου, μάζας τουλάχιστο 200 φορές μεγαλύτερης από του ήλιου μας εντόπισαν επιστήμονες, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των οποίων, πρόκειται για τη μεγαλύτερη και πιο θεαματική έκρηξη άστρου που έγινε ποτέ αντιληπτή. Ταυτόχρονα πρόκειται όμως και για μία ιδιαίτερα ιδιόμορφη περίπτωση βίαιου θανάτου άστρου, καθώς δεν άφησε πίσω της ούτε μαύρη τρύπα ούτε άστρο νετρονίων, όπως συμβαίνει συνήθως.
Κατά την έκρηξή του, η οποία διήρκεσε μήνες και όχι εβδομάδες, όπως συμβαίνει συνήθως με τις εκρήξεις σούπερ νόβα, το άστρο εκτιμάται ότι διέσπειρε στο διάστημα διάφορα υλικά, όπως ραδιενεργό νικέλιο, άνθρακα και πυρίτιο.

Η έκρηξη αυτή, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αστροφυσικών, φαίνεται πως είναι μία σπάνια περίπτωση έκρηξης «ασταθούς» σούπερ νόβα, η οποία συμβαίνει σε άστρα, μάζας τουλάχιστον 140 φορές μεγαλύτερης από του ήλιου μας.

«Ασταθείς» σουπερνόβα αυτού του είδους είχαν προβλεφθεί θεωρητικά εδώ και περίπου 30 χρόνια, όμως μέχρι σήμερα δεν είχαν βρεθεί πειστικές ενδείξεις που να επιβεβαιώνουν το φαινόμενο.

Η νέα έκρηξη όμως φαίνεται, για πρώτη φορά, να δικαιώνει τη θεωρία των αστροφυσικών, κάτι που πάντως χρειάζεται επιβεβαίωση.

Οι «ασταθείς» σουπερ νόβα θεωρούνται ότι ήταν συχνότερες στο πρώιμο σύμπαν, όταν πιστεύεται ότι υπήρχαν άστρα-τιτάνες με μάζες πολλές εκατοντάδες φορές μεγαλύτερες από του ήλιου μας. Κάθε φορά που ένα τέτοιο μεγα-άστρο εκρήγνυτο, τεράστιες ποσότητες υλικών διασκορπίζονταν στο σύμπαν, οδηγώντας στη δημιουργία άλλων άστρων.

Το συγκεκριμένο άστρο είχε μάζα όσο 50 ήλιοι μας, ενώ άστρα με μάζα πάνω από 100 ήλιους όπως ο δικός μας, είναι εξαιρετικά σπάνια.

Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι η έκρηξη ήταν τόσο ισχυρή, 40 φορές πιο φωτεινή από μια τυπική σουπερ νόβα, που εξαφάνισε τελείως το άστρο, χωρίς να αφήσει το παραμικρό υπόλειμμα πίσω του.

Supernova

Η έκρηξη εντοπίστηκε για πρώτη φορά το 2007 σε ένα μακρινό νάνο-γαλαξία από εικόνες που πήρε ένα ρομποτικό τηλεσκόπιο του αστεροσκοπείου Πάλομαρ του πανεπιστημίου Caltech στην Καλιφόρνια.

Η μελέτη του φαινομένου έγινε από τον αστροφυσικό Πίτερ Νιούτζεντ του Εθνικού Εργαστηρίου Λόρενς Λίβερμορ των ΗΠΑ και τον καθηγητή αστρονομίας Άλεξ Φιλιπένκο του πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας-Μπέρκλεϊ, και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature.

Έχοντας στη διάθεσή τους τα πιο ισχυρά τηλεσκόπια του πλανήτη, οι επιστήμονες μελέτησαν την έκρηξη και επιβεβαίωσαν ότι δεν έμοιαζε με καμία άλλη μέχρι σήμερα.

Τα τεράστια άστρα συνήθως πεθαίνουν, όταν ξεμένουν πια από υλικό για την πυρηνική σύντηξή τους, καθώς απομένει μόνο ο αδρανής πυρήνας τους από σίδηρο. Αυτό σημαίνει ότι το άστρο δεν παράγει πλέον μια συνεχή εκροή φωτονίων, τα οποία, σε ένα ζωντανό άστρο, δημιουργούν πίεση προς τα έξω, αντισταθμίζοντας την πίεση της βαρύτητας προς τα μέσα, εμποδίζοντας έτσι το άστρο να συνθλιβεί.

Όμως όταν πια δεν υπάρχει η ροή των φωτονίων, τότε το άστρο καταρρέει προς το εσωτερικό του, δημιουργώντας μια σουπερ νόβα, η έκρηξη της οποίας αφήνει πίσω της μια μαύρη τρύπα ή ένα άστρο νετρονίων.

Σε μερικές όμως περιπτώσεις, στα πιο μεγάλα άστρα, οι αστρονόμοι πιστεύουν ότι οι πυρήνες τους γίνονται γρήγορα τόσο καυτοί, που τα φωτόνια τους αρχίζουν να διασπώνται σε ηλεκτρόνια και ποζιτρόνια.

Αυτή η διάσπαση έχει ως αποτέλεσμα μια αστάθεια ανάμεσα στην θερμοκρασία του άστρου και στην πίεσή του, με τελική συνέπεια μια τρομακτική έκρηξη που οδηγεί το άστρο στην πλήρη εξαφάνισή του, χωρίς το παραμικρό ίχνος πίσω του, εκτός από ένα νέφος αερίων που παραμένει ορατό για ένα χρονικό διάστημα.

Για την πρωτότυπη επιστημονική εργασία (με συνδρομή) στη διεύθυνση:

http://www.nature.com/nature/journal/v462/n7273/abs/nature08579.html


Και : http://www.nature.com/nature/journal/v462/n7273/full/462579a.html


28 Νοε 2009

Τα Windows 7 αύξησαν τις πωλήσεις των υπολογιστώνΤα Windows 7 αύξησαν τις πωλήσεις των υπολογιστώνΤα Windows 7 αύξησαν τις πωλήσεις των υπολογιστών


Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, η Acer αναμένει 15 τοις εκατό αύξηση των πωλήσεων των υπολογιστών της τον επόμενο χρόνο. Επιπλέον, η εταιρία αναφέρει πως τα κέρδη του τριμήνου Οκτώβριος-Δεκέμβριος θα παραμείνουν ίδια με το προηγούμενο.

"Όταν είδαμε τις λειτουργίες του Windows 7 καταλάβαμε πως θα πάει καλά. Δεν έχουμε σχέδια για αναθεώρηση", είπε ο Gianfranco Lanci στα μέσα ενημέρωσης.

Από την πλευρά της, η Dell ανακοίνωσε πως οι πωλήσεις της αυξήθηκαν απότομα λόγω της κυκλοφορίας του Windows 7 ενώ η Hewlett-Packard υπογράμμισε πως τα νέα Windows τη βοήθησαν στην άνοδο των κερδών του τριμήνου.

Η Acer αναμένει αύξηση 50% παγκοσμίως στην πώληση των laptops με κέρδη 108 εκατομμυρίων δολαρίων τον περασμένο μήνα.

http://www.cosmo.gr/Computers/256537.html


27 Νοε 2009

Τσακωθείτε.....κάνει καλό!


Όταν οι άντρες δεν εκφράζουν το θυμό τους στη δουλειά, αλλά διατηρούν ένα χαμηλό, συγκαταβατικό προφίλ, έχουν διπλάσιες πιθανότητες να πάθουν έμφραγμα.

Αυτό προειδοποιούν Σουηδοί ερευνητές, έπειτα από έρευνα που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή 2.755 εργαζομένων στη Στοκχόλμη.

Οι εθελοντές, είχαν μέσο όρο ηλικίας 41 έτη όταν δήλωσαν συμμετοχή στη μελέτη την περίοδο 1992-1995. Την περίοδο εκείνη κανένας δεν είχε ιστορικό εμφράγματος. Ωστόσο, μέχρι το 2003 οι 47 από αυτούς είχαν πάθει έμφραγμα ή είχαν πεθάνει από σοβαρή καρδιοπάθεια.

Οι ερευνητές ρώτησαν τους άντρες πως αντιμετωπίζουν τα προβλήματα στη δουλειά με τους προϊσταμένους ή τους συναδέλφους τους, εάν παρουσιάζουν συμπτώματα όπως ο πονοκέφαλος ή ο πόνος στο στομάχι, και εάν επιστρέφουν κακοδιάθετοι στο σπίτι.

Επιπλέον, κατέγραψαν τις συνήθειές τους - αν δηλαδή κάπνιζαν, έπιναν ή γυμνάζονταν - καθώς και το μορφωτικό επίπεδο, το ιστορικό διαβήτη, τις απαιτήσεις της δουλειάς τους και πόση ελευθερία είχαν στην λήψη αποφάσεων γύρω από αυτήν.

Μέτρησαν επίσης την πίεση, την χοληστερόλη και τον Δείκτη Μάζας Σώματός (ΔΜΣ) τους.

Η ανάλυση των στοιχείων έδειξε ότι όσοι εργαζόμενοι «έκαναν τα στραβά μάτια», άφηναν τα προβλήματα δίχως να λένε κάτι ή απέφευγαν πάση θυσία τις αντιπαραθέσεις, είχαν διπλάσιες πιθανότητες να πάθουν έμφραγμα ή να πεθάνουν από σοβαρή καρδιοπάθεια.

Αντιθέτως, το να πονάει το κεφάλι ή το στομάχι τους από τα νεύρα, ή το να γυρνούν κακοδιάθετοι στο σπίτι δεν φάνηκε να αυξάνει τον κίνδυνο.

16 Νοε 2009

Επικίνδυνο για την υγεία το ποτό Red Bull


Ακόμα και μια συσκευασία του δημοφιλούς ποτού Red Bull μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εμφράγματος ή εγκεφαλικού, ακόμα και στους νέους, ανακοίνωσαν σήμερα αυστραλοί ερευνητές.

Το ποτό, το οποίο περιέχει μεγάλες ποσότητες καφεΐνης και καταναλώνεται κυρίως από φοιτητές και λάτρεις του αθλητισμού καθώς υπόσχεται «ότι δίνει φτερά», κάνει το αίμα ιξώδες, κάτι που οδηγεί σε καρδιαγγειακά προβλήματα όπως το εγκεφαλικό.

«Μία ώρα αφότου ήπιαν Red Bull, το αίμα τους δεν ήταν φυσιολογικό. Δεν ήταν φυσιολογικό και έμοιαζε με κάποιου, ο οποίος πάσχει από καρδιαγγειακή νόσο», δήλωσε στην εφημερίδα the Australian ο Σκοτ Ουίλαφμπι, επικεφαλής ερευνητής του Ερευνητικού Κέντρου Καρδιαγγειακών Νοσημάτων στο νοσοκομείο Royal Adelaide Hospital.

Η εκπρόσωπος της εταιρίας Red Bull στην Αυστραλία, Λίντα Ρίχτερ, δήλωσε ότι η καταγγελία θα αξιολογηθεί από την έδρα της εταιρίας στην Αυστρία.

«Η έρευνα δεν φανερώνει επίδραση που διαφέρει πολύ από εκείνη που έχει κάποιος πίνοντας ένα φλιτζάνι καφέ», δήλωσε η Ρίχτερ στο Ρόιτερς.

Ο Ουίλαφμπι και οι συνεργάτες του εξέτασαν το καρδιαγγειακό σύστημα 30 νεαρών ενηλίκων μια ώρα πριν και μια ώρα μετά την κατανάλωση συσκευασίας 250ml του Red Bull ποτό χωρίς ζάχαρη.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι «οι φυσιολογικοί άνθρωποι εμφανίζουν συμπτώματα που συνήθως συνδέονται με τα καρδιαγγειακά νοσήματα» μετά την κατανάλωση του ποτού, το οποίο παρασκεύασε τη δεκαετία του '80 ο αυστριακός επιχειρηματίας, Ντίτριχ Μάτεσιτζ, με βάση ένα παρεμφερές ταϊλανδέζικο ποτό.

Το Red Bull έχει απαγορευτεί στη Νορβηγία, την Ουρουγουάη και τη Δανία εξαιτίας των κινδύνων για την υγεία που αναγράφονται και στις συσκευασίες, όμως η εταιρία πούλησε τον περασμένο χρόνο 3.5 δισεκατομμύρια συσκευασίες σε 143 χώρες.

Η κάθε συσκευασία περιέχει 80 mg καφείνης, περίπου ίδια ποσότητα με ένα φλιτζάνι καφέ.

Η εταιρία, η οποία προωθεί το προϊόν της με το σλόγκαν «Το Red Bull σας δίνει φτερά», χρηματοδοτεί τους αγώνες ταχύτητας Φόρμουλα-1 και διοργανώσεις extreme sport ανά τον κόσμο. Προειδοποιεί τους καταναλωτές να μην πίνουν πάνω από δύο τέτοια ποτά την ημέρα.

Ο Ουίλαφμπι λέει ότι το Red Bull μπορεί να αποβεί μοιραίο σε συνδυασμό με το στρες ή την υπέρταση, παρεμποδίζοντας τη σωστή λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων και ενδεχομένως αυξάνοντας τον κίνδυνο για θρομβώσεις.

Πηγή: kathimerini.gr